Bureau Début
ALGEMENE VOORWAARDEN
Opgesteld op 24/01/2022
Artikel 1
| Definities
Onderstaande termen worden met de daarnaast genoemde betekenis gebruikt, tenzij anders vermeld of aangegeven.
Opdrachtnemer / Ontwerper: Bureau Début, Naomi Bosman
Opdrachtgever / Klant: Wederpartij aan wie offerte en factuur zijn gericht
Opdracht / Project: Werkzaamheden te verrichten door Bureau Début
Artikel 2 | Algemene bepalingen
2.1 De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, werkzaamheden, opdrachten en overeenkomsten tussen Bureau Début en opdrachtgever(s), waarop Bureau Début deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard.
2.2 Deze voorwaarden zijn ook van toepassing op opdrachten waarbij derden betrokken worden.
2.3 Als één of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden vervallen, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverminderd van kracht. Partijen zullen in dat geval overleg plegen om vervangende bepalingen overeen te komen, waarbij voor zover mogelijk van het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling wordt uitgegaan.
2.4 De laatst gedeponeerde versie van de Algemene Voorwaarden, c.q. de versie zoals die gold op het moment dat de opdracht tot stand kwam, is altijd de geldende versie.
2.5 Geschillen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, voortkomend uit een opdracht, zullen altijd met behulp van een onpartijdige mediator getracht opgelost te worden. Blijkt het onmogelijk een dergelijk geschil op te lossen met behulp van een derde, onafhankelijke partij, dan zal het geschil worden beslecht door de bevoegde rechter.
Artikel 3
| Offertes en overeenkomsten
3.1 Offertes zijn vrijblijvend en zijn 28 dagen geldig. Offertes zijn gebaseerd op de informatie die Bureau Début heeft ontvangen van de opdrachtgever. Opdrachtgever staat ervoor in dat hij naar het best van zijn weten en kunnen de juiste en volledige essentiële informatie heeft verstrekt betreffend de opzet, uitvoering en afronding van de opdracht.
3.2 Prijzen zijn exclusief BTW en andere voor de opdracht gemaakte kosten, waaronder drukkosten, verzendkosten en het zogenoemde out-of-pocket money. Laatstgenoemde kosten worden enkel gemaakt in overleg met de opdrachtgever. Prijsopgaven kunnen wijzigingen ondergaan door een onvoorziene verandering in de werkzaamheden.
3.3 Een samengestelde prijsopgave verplicht Bureau Début niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Genoemde tarieven en aanbiedingen gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
3.4 Opdrachten worden schriftelijk door de opdrachtgever bevestigd. Wanneer de opdrachtgever dit nalaat, maar er desondanks mondeling of via andere wijze mee instemt dat Bureau Début begint met het uitvoeren van de opdracht, dan geldt de inhoud van de offerte als overeengekomen en zijn deze Algemene Voorwaarden van toepassing. Nadere mondelinge afspraken zijn alleen bindend voor Bureau Début nadat deze schriftelijk door Bureau Début zijn bevestigd.
3.5 Wanneer de opdrachtgever eenzelfde opdracht tegelijkertijd aan anderen dan Bureau Début wenst te verstrekken of de opdracht reeds eerder aan een ander heeft verstrekt, stelt hij Bureau Début, onder vermelding van de namen van deze anderen, hiervan op de hoogte.
Artikel 4 | Uitvoering en oplevering
4.1 Bureau Début voert de werkzaamheden in het kader van de opdracht uit naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen. Bureau Début spant zich in om aan uitstekende kwaliteit en de overeengekomen verplichtingen te voldoen en zodoende een bruikbaar en professioneel resultaat op te leveren.
4.2 De opdrachtgever ondersteunt Bureau Début bij de uitvoering en maakt het halen van de opleveringsdatum mogelijk, door een tijdige en juiste verstrekking van zaken of informatie die noodzakelijk zijn voor het ontwerp of de opdracht.
4.3 Als is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd, kan Bureau Début met de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren wachten totdat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
4.4 Als door Bureau Début voor de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de opdrachtgever kosteloos zorg voor de in redelijkheid gewenste faciliteiten.
4.5 Opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed als partijen tussentijds besluiten te wijzigen van aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht, vanwege de daaruit voortkomende werkzaamheden. Wanneer door opdrachtgever tussentijds wijzigingen ontstaan in de uitvoering van de opdracht, brengt Bureau Début de noodzakelijke aanpassingen aan in opdracht van opdrachtgever. Leidt dit tot meerwerk, dan wordt dit als een aanvullende opdracht aan opdrachtgever in rekening gebracht.
4.6 In afwijking van lid 4.4 brengt Bureau Début geen meerkosten in rekening als de wijziging of aanvulling van de opdracht het gevolg is van omstandigheden die aan Bureau Début kunnen worden toegerekend.
4.7 Partijen gaan de opdracht aan voor onbepaalde tijd en opleveringsdata zijn indicatief, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
4.8 Is voor de afronding en oplevering van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit geen fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn moet de opdrachtgever Bureau Début dus schriftelijk in gebreke stellen.
4.9 Voordat tot oplevering, productie, verveelvoudiging of openbaarmaking wordt overgegaan stellen partijen elkaar in de gelegenheid de laatste versies van het resultaat te controleren en goed te keuren. Bij alle opdrachten is 1 revisieronde inbegrepen. Extra revisierondes worden door Bureau Début in rekening gebracht bij de opdrachtgever.
4.10 Afwijkingen in het (eind)resultaat ten opzichte van hetgeen is goedgekeurd (zie lid 4.9) zijn geen reden voor afkeuring, korting, schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst, wanneer deze afwijkingen, alle omstandigheden in aanmerking genomen, van ondergeschikte betekenis zijn voor het doel van het hetgeen opgeleverd in de opdracht of wanneer deze niet voorzien hadden kunnen zijn door Bureau Début, zoals een fout van een drukkerij.
4.11 Tenzij anders overeengekomen, behoren niet tot de opdracht van Bureau Début:
a. het uitvoeren van tests, het aanvragen van vergunningen en het beoordelen of instructies van de opdrachtgever voldoen aan wettelijke of kwaliteitsnormen;
b. het doen van onderzoek naar het bestaan van rechten, waaronder octrooirechten, merkrechten, tekening- of modelrechten, auteursrechten of portretrechten van derden;
c. het doen van onderzoek naar de mogelijkheid van de in sub b bedoelde mogelijke beschermingsvormen voor de opdrachtgever.
4.12 Als Bureau Début bij de uitvoering van de opdracht zaken ter beschikking heeft gesteld aan de opdrachtgever, moet de opdrachtgever het geleverde op schriftelijke verzoek binnen 14 dagen in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig teruggeven. Komt opdrachtgever deze verplichting niet na, dan zijn alle hieruit voortvloeiende kosten voor zijn rekening. Als opdrachtgever, nadat hij een aanmaning heeft ontvangen, alsnog in gebreke blijft, mag Bureau Début de daaruit voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, op hem verhalen.
Artikel 5
| Inschakeling derden
5.1 Voor zover voor een goede uitvoering van de opdracht nodig is, heeft Bureau Début het recht (delen van) het werk door derden te laten uitvoeren. Bureau Début is een eenmanszaak en zal de werkzaamheden in de meeste gevallen zelf uitvoeren, zonder inschakeling van derden. Bij het inschakelen van derden zal Bureau Début altijd de opdrachtgever inlichten.
5.2 Opdrachten aan derden die in het kader van de uitvoering van de opdracht door de opdrachtgever zelf worden ingeschakeld zijn voor de rekening het risico van de opdrachtgever. Bureau Début is niet aansprakelijk voor fouten of gebreken in producten en diensten van derden, ongeacht of deze door Bureau Début zijn geïntroduceerd. De opdrachtgever dient deze partijen zelf aan te spreken.
5.3 Wanneer Bureau Début op verzoek van de opdrachtgever een begroting voor kosten van derden opstelt, dan is deze begroting indicatief. Desgewenst kan Bureau Début namens de opdrachtgever offertes aanvragen.
5.4 Wanneer Bureau Début, al dan niet in naam van de opdrachtgever, opdrachten of aanwijzingen aan productiebedrijven of andere derden verstrekt, dan zal de opdrachtgever op verzoek van Bureau Début de in artikel 4.9 van deze Algemene Voorwaarden bedoelde goedkeuring schriftelijk bevestigen.
Artikel 6
| Klachten en correcties
6.1 Klachten over de verrichte werkzaamheden door Bureau Début moet de opdrachtgever zo spoedig mogelijk, maar in elk geval binnen twee weken na factuurdatum en uiterlijk binnen drie weken na afronding van de betreffende werkzaamheden, schriftelijk melden aan Bureau Début. De ingebrekestelling moet een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming bevatten, zodat Bureau Début er adequaat op kan reageren.
6.2 Als een klacht terecht is, verricht Bureau Début de werkzaamheden alsnog zoals is overeengekomen, tenzij dit aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste moet de opdrachtgever schriftelijk kenbaar maken.
6.3 Als het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, dan is Bureau Début aansprakelijk, binnen de grenzen van Artikel 11.
Artikel 7
| Overmacht
7.1 Partijen hoeven verplichtingen niet na te komen als zij worden gehinderd door omstandigheden die niet te wijten zijn aan schuld, te weten overmacht.
7.2 Onder overmacht wordt verstaan – naast wat hieronder in de wet en jurisprudentie wordt begrepen – alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Bureau Début geen invloed kan uitoefenen, maar waardoor zij niet in staat is haar verplichtingen na te komen, zoals ziekte, natuurgeweld en overheidsmaatregelen.
7.3 Bureau Début heeft tevens het recht zich op overmacht te beroepen, als de omstandigheid die (verdere) nakoming verhinderen, intreden nadat zij haar verplichtingen had moeten nakomen.
7.4 Partijen kunnen hun verplichtingen tijdens de situatie van overmacht in overleg uitstellen. Duurt de situatie van overmacht langer dan twee maanden, dan mogen alle partijen ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
7.5 Is Bureau Début op het moment van de overmacht de verplichtingen aan de opdrachtgever al gedeeltelijk nagekomen of kan Bureau Début deze nakomen, dan mag Bureau Début dit deel declareren. De opdrachtgever voldoet deze declaratie dan alsof het om een losstaande opdracht ging.
Artikel 8
| Prijs- en betalingsvoorwaarden
8.1 Bureau Début heeft recht op een honorarium voor het uitvoeren van de opdracht.
8.2 Bureau Début werkt met projectprijzen die opgesteld zijn aan de hand van een uurtarief, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
8.3 De projectsom of het overeengekomen honorarium is exclusief reis- en verblijfkosten, drukkosten, productiekosten en dergelijke kosten die niet onder de directe uitvoering van de opdracht, middels de creatie van ontwerp en tekst, vallen. Deze kosten worden, indien van toepassing, zo veel mogelijk vooraf gespecificeerd en los in de offerte afgesproken en opgenomen.
8.4 Alle prijzen zijn exclusief BTW.
8.5 Bij meerwerk door (tussentijdse) wijzigingen in de opdracht door de opdrachtgever wordt voor de extra gewerkte tijd door Bureau Début het uurtarief in rekening gebracht. Zie hiervoor ook lid 4.5.
8.6 Genoemde tarieven gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten. Bureau Début mag – zonder voorafgaande schriftelijke mededeling – per 1 januari van ieder kalenderjaar het in de offerte overeengekomen tarief verhogen met maximaal het door het CBS verstrekte percentage van de inflatie in het voorgaande jaar. Tevens mag Bureau Début bij prijsstijging buiten de inflatie om de tarieven verhogen. Opdrachtgever mag de opdracht annuleren bij een jaarlijkse verhoging van meer dan 10%. Hij mag dit niet, wanneer de verhoging voortvloeit uit de wet.
8.7 Bureau Début zal de opdrachtgever(s) haar plannen voor verhoging van het tarief, inclusief de hoogte en de ingangsdatum ervan, schriftelijk laten weten. Indien de opdrachtgever niet met deze verhoging akkoord gaat kan hij, binnen twee weken na de kennisgeving ervan, de opdracht schriftelijk annuleren per de ingangsdatum van de genoemde tariefverhoging.
8.8 Wijze van betaling wordt door Bureau Début vermeld op de offerte. Bureau Début heeft het recht hierin een aanbetaling van 50% van de projectprijs (het tarief van de opdracht) te vragen en deze te ontvangen, alvorens te beginnen met de uitvoering van de opdracht. Tevens heeft Bureau Début het recht om in overleg met de opdrachtgever het honorarium tussentijds of periodiek in rekening te brengen.
8.9 Betaling na afronding van de opdracht dient zonder aftrek, verrekening of opschorting binnen veertien (14) dagen na de factuurdatum plaats te vinden, tenzij anders is overeengekomen of vermeld op de factuur.
8.10 Alle aan de opdrachtgever geleverde zaken blijven eigendom van Bureau Début totdat alle bedragen die de opdrachtgever aan Bureau Début op grond van de tussen partijen gesloten overeenkomst verschuldigd is, volledig aan Bureau Début zijn voldaan.
8.11 Na de vervaldatum van de factuur is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en heeft Bureau Début het recht de wettelijke rente en buitengerechtelijke incassokosten te berekenen. Bureau Début berekent de rente over het te betalen bedrag vanaf het moment dat de opdrachtgever verzuim is, totdat het bedrag volledig is betaald. De kosten van een herinnering, aanmaning en sommatie zijn voor rekening van de opdrachtgever.
8.12 Bureau Début heeft het recht door de opdrachtgever gedane betalingen in de volgende volgorde van toepassing te laten zijn: in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en ten slotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Bureau Début kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Bureau Début kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.
8.13 In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van opdrachtgever, zijn de vorderingen van Bureau Début op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
8.14 Bij het niet nakomen van de verplichtingen door de opdrachtgever, zijn alle kosten die zijn gemaakt om te kunnen vorderen voor opdrachtgever, zowel de gerechtelijke als de buitenrechtelijke.
Artikel 9
| Annulering, opschorting en ontbinding overeenkomsten
9.1 De opdrachtgever mag na akkoord op de offerte de opdracht uitsluitend annuleren in overleg met Bureau Début, op voorwaarde dat Bureau Début nog niet is begonnen met de werkzaamheden.
9.2 Bureau Début heeft het recht gewerkte uren voor een betreffende opdracht bij tussentijdse annulering alsnog in rekening te brengen op basis van uurtarief. De opdrachtgever voldoet deze kosten dan alsof het om een losstaande opdracht ging en verliest het recht op naar ratio betalen van de totale, vaak voordeligere, projectsom.
9.3 Kosten voor de eventuele overdracht van werkzaamheden aan de opdrachtgever of derden worden in rekening gebracht aan de opdrachtgever.
9.4 Indien Bureau Début de overeenkomst tussentijds wil opzeggen, zal Bureau Début in overleg met de opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van reeds verrichte of nog te verrichten werkzaamheden. Dit, tenzij de opzegging aan de opdrachtgever toerekenbaar is.
9.5 Bureau Début heeft het recht de nakoming van de verplichtingen en uitvoering van de opdracht op te schorten, of de overeenkomsten te ontbinden, indien
- de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt na het sluiten van de overeenkomst.
- Bureau Début ter kennis gekomen informatie goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet of niet volledig zal nakomen.
- na versturing van de factuur de betalingstermijn is verstreken en de opdrachtgever, na schriftelijk te zijn aangemaand alsnog binnen 14 dagen te betalen, dit nalaat, dan wel wanneer Bureau Début door een mededeling of gedraging van de opdrachtgever moet begrijpen dat betaling achterwege zal blijven.
9.6 Indien ontbinding van de overeenkomst aan de opdrachtgever toerekenbaar is, is Bureau Début gerechtigd tot schadevergoeding. Deze schadevergoeding omvat tenminste de kosten voortvloeiend uit de door Bureau Début uitgevoerde werkzaamheden tot moment van de ontbinding, directe en indirecte kosten die ontbinding met zich meebrengen, alsmede tenminste 30% van het resterende deel van het honorarium dat de opdrachtgever bij volledige vervulling van de opdracht verschuldigd zou zijn.
9.7 Indien de opdrachtgever zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt, dan is Bureau Début gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de opdrachtgever, uit hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
9.8 Bureau Début is bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dergelijke aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dergelijke aard zijn dat de ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Bureau Début kan worden gevraagd of verwacht.
Artikel 10
| Garanties en vrijwaring
10.1 Bureau Début garandeert dat het geleverde door of vanwege haar is ontworpen en dat, wanneer er auteursrecht op het resultaat rust, zij geldt als maker in de zin van de Auteurswet en als auteursrechthebbende over het werk kan beschikken. Bureau Début garandeert dat het resultaat van de opdracht ten tijde van het tot stand brengen daarvan, voor zover zij weet of redelijkerwijs behoort te weten, geen inbreuk maakt op rechten van derden of anderszins onrechtmatig is.
10.2 Wanneer de opdrachtgever de resultaten van de opdracht gebruikt, vrijwaart de opdrachtgever Bureau Début of door Bureau Début bij de opdracht ingeschakelde derden voor alle aanspraken van derden voortvloeiend uit de toepassingen of het gebruik van het resultaat van de opdracht. Dit laat onverlet de aansprakelijkheid van Bureau Début jegens de opdrachtgever voor niet-nakoming van de garanties als bedoeld in het voorgaande lid en overige aansprakelijkheid als bedoeld in Artikel 11 van deze Algemene Voorwaarden.
10.3 De opdrachtgever vrijwaart Bureau Début voor aanspraken met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op alle door de opdrachtgever verstrekte materialen en/of gegevens, die bij de uitvoering van de opdracht worden gebruikt. Alle kosten en schade die door een dergelijke situatie aan de zijde van Bureau Début en derden daardoor ontstaan, zijn voor de rekening en het risico van de opdrachtgever.
10.4 De opdrachtgever vrijwaart Bureau Début voor alle aanspraken op schadevergoeding die derden mochten doen met betrekking tot schade die op enigerlei wijze is ontstaan door het onrechtmatige, dan wel onzorgvuldig gebruik van de aan opdrachtgever geleverde producten en diensten van Bureau Début.
Artikel 11
| Aansprakelijkheid
11.1 Voor aanvaarde opdrachten heeft Bureau Début een inspanningsverplichting. Indien Bureau Début aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
11.2 Bureau Début dient ingeval van een toerekenbare tekortkoming eerst schriftelijk in gebreke te worden gesteld, met een redelijke termijn om alsnog haar verplichtingen na te komen, dan wel eventuele fouten te herstellen of schade te beperken of op te heffen. Uitsluitend na deze acties en als Bureau Début deze mogelijkheid tot herstellen van de tekortkoming niet gebruikt tot het alsnog nakomen van de afgesproken verplichtingen kan Bureau Début aansprakelijk worden gesteld voor toerekenbare tekortkoming.
11.3 Bureau Début is niet aansprakelijk voor schade die voortkomt uit het disfunctioneren van gebruikte software en/of toepassingen van derde partijen.
11.4 Bureau Début is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, ontstaan doordat zij is uitgegaan van door of namens de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
11.5 Bureau Début is uitsluitend aansprakelijk jegens de opdrachtgever voor aan Bureau Début toerekenbare, directe schade. Aansprakelijkheid van Bureau Début voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminkte of vergane gegevens of materialen, of schade door bedrijfsstagnatie, is uitgesloten.
11.6 Behalve in geval van opzet of bewuste roekeloosheid van Bureau Début, is de aansprakelijkheid van Bureau Début beperkt tot het honorarium van Bureau Début voor de opdracht, althans dat deel van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, en in ieder geval te allen tijde beperkt tot maximaal tweemaal het bedrag van de offerte van de relevante opdracht of het bedrag dat de verzekeraar in het voorkomend geval aan Bureau Début uitkeert. Het bedrag waarvoor Bureau Début in het voorkomende geval aansprakelijk is, wordt verminderd met de eventuele sommen welke door de opdrachtgever zijn verzekerd.
11.7 Bureau Début kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade in welke vorm dan ook veroorzaakt door het verzenden van vertrouwelijke of geheime informatie via het internet. Bureau Début is niet aansprakelijk voor beveiliging of misbruik door derden van de gegevens die worden opgeslagen.
11.8 Elke aansprakelijkheid vervalt door het verloop van twee jaar vanaf het moment dat de opdracht door voltooiing, opzegging of ontbinding is geëindigd.
Artikel 12
| Intellectueel eigendom
12.1 Alle uit de opdracht voortkomende rechten van intellectuele eigendom -waaronder het octrooirecht, merkrecht, tekening- of modelrecht en auteursrecht- op de resultaten uit de opdracht komen toe aan Bureau Début. Voor zover een dergelijk recht slechts verkregen kan worden door een depot of registratie, is uitsluitend Bureau Début daartoe bevoegd, tenzij anders overeengekomen.
12.2 Partijen kunnen overeenkomen dat de in het eerste lid bedoelde rechten geheel of gedeeltelijk aan de opdrachtgever worden overgedragen. Deze overdracht en de eventuele voorwaarden waaronder de overdracht plaatsvindt worden altijd schriftelijk vastgelegd. Tot het moment van overdracht wordt een gebruiksrecht verstrekt als geregeld in Artikel 13 van deze Algemene Voorwaarden.
12.3 Bureau Début heeft te allen tijde het recht om haar naam op, bij, of in publiciteit rondom het resultaat van de opdracht -op de voor dat resultaat gebruikelijke wijze- te (laten) vermelden of verwijderen. Het is de opdrachtgever niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van Bureau Début het resultaat zonder vermelding van de naam van Bureau Début openbaar te maken of te verveelvoudigen.
12.4 Tenzij anders overeengekomen, blijven de in het kader van de opdracht door Bureau Début tot stand gebrachte originelen van de resultaten en eindresultaten (zoals ontwerpen, ontwerpschetsen, concepten, adviezen, rapporten, begrotingen, ramingen, bestekken, werktekeningen, illustraties, foto’s, prototypes, maquettes, mallen, prototypes, (deel)producten, films, (audio en video)presentaties, broncodes en andere materialen of (elektronische) bestanden e.d.) eigendom van Bureau Début, ongeacht of deze aan de opdrachtgever of aan derden ter beschikking zijn gesteld.
12.5 Bovengenoemde originelen van de resultaten worden uitsluitend overgedragen aan de opdrachtgever als dit schriftelijk wordt vastgelegd en tegen betaling van een door Bureau Début bepaalde vergoeding.
12.6 Na het voltooien van de opdracht hebben noch de opdrachtgever noch Bureau Début jegens elkaar een bewaarplicht met betrekking tot de gebruikte materialen en gegevens, tenzij anders overeengekomen.
12.7 Bureau Début heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan haar zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 13
| Gebruiksrechten en licenties
13.1 Alle door Bureau Début geleverde zaken, zoals ook ontwerpen, schetsen, tekeningen, software en (elektronische) bestanden, blijven eigendom van Bureau Début totdat opdrachtgever al zijn verplichtingen is nagekomen.
13.2 Wanneer de opdrachtgever volledig voldoet aan zijn verplichtingen volgend uit de offerte of overeenkomst met Bureau Début, verkrijgt hij het recht tot gebruik van het resultaat van de opdracht overeenkomstig de overeengekomen bestemming. Zijn er over de bestemming geen afspraken gemaakt, dan blijft het gebruiksrecht beperkt tot dat gebruik, waarvoor de opdracht (kennelijk) is verstrekt. Het recht op gebruik is exclusief, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of anders overeengekomen.
13.3 Wanneer het resultaat mede betrekking heeft op werken waarop rechten van derden op rusten, maken partijen aanvullende afspraken hoe het gebruik van deze werken zal worden geregeld.
13.4 De opdrachtgever heeft zonder schriftelijke toestemming niet het recht om het resultaat van de opdracht aan te passen, ruimer of op andere wijze te (her)gebruiken of uit te voeren dan is overeengekomen, of om dit door de derden te laten doen. Bureau Début kan aan deze toestemming voorwaarden verbinden, waaronder het betalen van een vergoeding.
13.5 In geval van niet overeengekomen ruimer of ander gebruik, hieronder ook begrepen wijziging, verminking of aantasting van het voorlopige of definitieve resultaat, heeft Bureau Début recht op een vergoeding wegens inbreuk op haar rechten van tenminste driemaal het overeengekomen honorarium, althans een vergoeding die in redelijkheid en billijkheid in verhouding staat tot de gepleegde inbreuk, zonder overigens enig ander recht te verliezen.
13.6 Het is de opdrachtgever niet (langer) toegestaan de ter beschikking gestelde resultaten te gebruiken en elk in het kader van de opdracht aan de opdrachtgever verstrekt recht tot gebruik komt te vervallen, tenzij de gevolgen daarvan in strijd zijn met de redelijkheid en billijkheid:
a. vanaf het moment dat de opdrachtgever zijn (betalings)verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst niet of niet volledig nakomt of anderszins in gebreke is;
b. indien de opdracht voortijdig wordt beëindigd om redenen genoemd in Artikel 9 van deze Algemene Voorwaarden;
c. in geval van faillissement van de opdrachtgever, tenzij de desbetreffende rechten overeenkomstig Artikel 12 van de deze Algemene Voorwaarden aan de opdrachtgever zijn overgedragen.
13.7 De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op een andere manier te bezwaren.
13.8 De opdrachtgever is verplicht de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd houden tegen brand, ontploffing, waterschade en diefstal en de polis van deze verzekering op verzoek, meteen ter inzage te geven.
13.9 De door Bureau Début geleverde zaken, die volgens lid 1 van dit artikel bepaalde, onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen alleen in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht maar nooit als betaalmiddel worden gebruikt.
13.10 Wil Bureau Début haar in dit artikel aangeduide eigendomsrechten uitoefenen, dan geeft opdrachtgever onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan Bureau Début – of door deze aan te wijzen derden- om alle locaties waar de eigendommen van Bureau Début zich bevinden te betreden om deze zaken terug te nemen.
13.11 Bureau Début heeft met inachtneming van de belangen van de opdrachtgever, de vrijheid om de resultaten te gebruiken voor eigen publiciteit, verwerving van opdrachten, promotie, waaronder begrepen wedstrijden en tentoonstellingen e.d., en om deze in bruikleen te krijgen, wanneer het om fysieke resultaten gaat.
Artikel 14
| Geheimhouding
14.1 Beide partijen zijn verplicht vertrouwelijke informatie, in feiten en omstandigheden, die zij voor de opdracht hebben gekregen, geheim te houden. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is aangegeven, als dit blijkt uit de (soort) informatie of als redelijkerwijs te begrijpen is dat de openbaarmaking of mededeling van deze informatie aan derden Bureau Début of de opdrachtgever schade zou kunnen berokkenen.
14.2 Derden, die bij de uitvoering van de opdracht worden betrokken, zullen ten aanzien van deze feiten en omstandigheden afkomstig van de andere partij aan eenzelfde vertrouwelijke behandeling worden gebonden.
14.3 In het geval dat Bureau Début volgens een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, vertrouwelijke informatie aan (door de wet of de bevoegde rechter aangewezen) derden moet verstrekken en kan Bureau Début zich niet beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Bureau Début niet verplicht tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij/de opdrachtgever niet gerechtigd de opdracht te ontbinden op grond van de schade die hierdoor is ontstaan.
Artikel 15
| Toepasselijk recht
Op elke opdracht tussen Bureau Début en opdrachtgever(s) is het Nederlands recht van toepassing. Ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of wanneer opdrachtgever in het buitenland woont of is gevestigd.